Struktura zdrojového kódu
Zdrojový kód se skládá z (nepovinných) sekcí setup, video a graph a z diferenciálních rovnic, které chceme řešit. Zdrojový kód je kódován pomocí UTF-8. Pro pořadí sekcí platí následující pravidla:
- Sekce setup musí být uvedena nejdříve.
- Pořadí sekcí graph a video je libovolné, musí však následovat po sekci setup a zároveň předcházet definicím diferenciálních rovnic.
- Pokud není sekce graph/video uvedena, je automaticky vytvořen graf se všemi proměnnými.
Sekce setup
Sekce setup umožňuje nastavit parametry výpočtu.
setup { // Parametry pro sekci setup }
Sekce graph
Sekce graph umožňuje nastavit parametry pro tvorbu grafů.
graph { // Parametry pro sekci graph }
Sekce video
Sekce video umožňuje nastavit parametry pro tvorbu videí.
video { // Parametry pro sekci video }
Rovnice
V systému lze použít následující typy rovnic
- diferenciální rovnice
- obecná struktura
- y' = expr & cexpr; // za znakem & následuje počáteční podmínka
- expr: operace sčítání, odčítání, násobení, dělení, umocnění, funkce (sin, cos, tan, atan, ...)
- cexpr: expr, konstanty
- příklad
- y' = y &0;
- obecná struktura
- algebraické rovnice
- příklady
- a = 5;
- příklady
Řídící konstrukce - podmínka
Ve zdrojovém kódu lze použít následující konstrukce pro zápis podmínky:
if
Jednoduchá podmínka. Lze použít:
- jako blok
- struktura:
if (expr) { // tělo podmínky }
- příklady:
if(t < tmax/2) { y' = sin(t) &0; }
- struktura:
- společně s rovnicí
- struktura:
- t relop expr, kde
- relop: relační operátor (<,<=,>=,>)
- expr: výraz
- expr relop t, kde
- relop: relační operátor (<,<=,>=,>)
- expr: výraz
- expr relop t relop2 expr2, kde
- relop: relační operátor (<,<=,>=,>)
- expr: výraz
- t relop expr, kde
- příklad:
z = 1.5 if y<1.5;
- struktura:
else
Podmínka s větví else. Lze použít:
- jako blok
- struktura:
if (expr) { // tělo podmínky } else { // tělo podmínky }
- příklad:
if(t < tmax/2) { y' = sin(t) &0; } else { y' = cos(t) &0; }
- struktura:
- společně s rovnicí
- struktura:
- t relop expr, kde
- relop: relační operátor (<,<=,>=,>)
- expr: výraz
- expr relop t, kde
- relop: relační operátor (<,<=,>=,>)
- expr: výraz
- expr relop t relop2 expr2, kde
- relop: relační operátor (<,<=,>=,>)
- expr: výraz
- t relop expr, kde
- příklad:
w = 2 if t<tmax/2 else 1;
- struktura:
elif
Podmínka s větví else, která má podmínku. Lze použít:
- jako blok
- struktura:
if (expr) { // tělo podmínky } elif(expr) { // tělo podmínky }
- příklad:
if(t < tmax/2) { y' = sin(t) &0; elif(t < 3*tmax/4) { y' = cos(t) &0; }
- struktura:
Přehled parametrů
Parametry v sekci setup
V názvech i hodnotách všech parametrů se nerozlišuje velikost písmen.
debug
Nastaví ladicí režim.
Jako hodnotu lze použít:
- Logická hodnota:
- true/false
- on/off
- 1/0
Implicitní hodnota: off
Ukázka:
- debug = on;
- debug = false;
- debug = 1;
digits
Počet zobrazovaných číslic.
Jako hodnotu lze použít:
- Celé číslo: [+-]?[0-9]+
Implicitní hodnota: 10
Ukázka:
- digits = 20;
doubleorder
Udává, do jakého řádu se dvojnásobí integrační krok dt (dvojnásobení kroku je omezeno hodnotou maxstep). Pokud platí $maxorder-minorder < 10$, parametr je nastaven na $max(0,maxorder-10)$
Jako hodnotu lze použít:
- Celé číslo: [+-]?[0-9]+
Implicitní hodnota: $minorder+(maxorder-minorder)/4$
dt
Velikost integračního kroku pro výpočet.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Implicitní hodnota: 0.1
Ukázka:
- dt = 0.01;
eps
Přesnost výpočtu (viz parametr test).
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Implicitní hodnota: 1e-20
Ukázka:
- eps = 1e-10;
fixed
Zajistí konstantní velikost integračního kroku po celou dobu výpočtu (zakazuje půlení integračního kroku, s výjimkou úpravy kroku pro dokročení).
Jako hodnotu lze použít:
- Logická hodnota:
- true/false
- on/off
- 1/0
Implicitní hodnota: off
Ukázka:
- fixed = on;
- fixed = false;
- fixed = 1;
graphs
Nastaví implicitní vytváření grafu ze všech proměnných, pokud není uvedena ani jedna sekce graph/video.
Jako hodnotu lze použít:
- Logická hodnota:
- true/false
- on/off
- 1/0
Implicitní hodnota: on
Ukázka:
- graphs = on;
- graphs = false;
- graphs = 1;
maxorder
Maximální řád metody.
Jako hodnotu lze použít:
- Celé číslo: [+-]?[0-9]+
Implicitní hodnota: 64
Ukázka:
- maxorder = 55;
maxpower
Pro mocniny $x^n$, kde $n<=maxpower$, jsou mocniny vyčísleny klasickým způsobem. Pro hodnoty $n>maxpower$ je provedena automatická transformace výpočtu mocniny.
Jako hodnotu lze použít:
- Celé číslo: [+-]?[0-9]+
Implicitní hodnota: $10^9$
Ukázka:
- maxpower = 1e7;
maxstep
Maximální integrační krok výpočtu, do něhož je povoleno zvětšování integračního kroku (hodnota 0 zvětšování zakáže).
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Implicitní hodnota: dt
Ukázka:
- maxstep = 1e-2;
method
Nastaví metodu výpočtu. V názvu metody se nerozlišuje velikost písmen.
Jako hodnotu lze použít:
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
Implicitní hodnota: Taylor
Ukázka:
- method = Euler;
minorder
Minimální řád metody.
Jako hodnotu lze použít:
- Celé číslo: [+-]?[0-9]+
Implicitní hodnota: 10
Ukázka:
- minorder = 5;
precision (prec)
Počet bitů mantisy. Vyhodnocení všech čísel proběhne v celém rozsahu určeném parametrem prec. Jako parametr lze použít pouze celé číslo. Nastavení:
- $prec \leq 24: float$
- $prec \leq 53: double$
- $prec \leq 64: long double$
- $prec > 64: mpfr$
Jako hodnotu lze použít:
- Celé číslo: [+-]?[0-9]+
Implicitní hodnota: 64
Ukázka:
- prec = 80;
range
Hodnoty větší než hodnota range nebudou ovlivňovat rozsah hodnot na ose y.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Implicitní hodnota: 1e20
Ukázka:
- range = 1e15;
reach
Počet půlení integračního kroku před výskytem diskrétní události (např.: if y>1). Zajišťuje dokročení (hodnota 0 dokračování zakáže).
Jako hodnotu lze použít:
- Celé číslo: [+-]?[0-9]+
Implicitní hodnota: 10
Ukázka:
- reach = 12;
test
Počet členů Taylorovy řady dané diferenciální rovnice, pro které musí být splněna následující podmínka. Pokud je podmínka splněna pro všechny diferenciální rovnice, je výpočet v daném kroku ukončen. Vyhodnocování podmínky probíhá pro každou rovnici zvlášť (každá rovnice může mít jiný řád). Obecný tvar podmínky: $\bigwedge_{i=1}^{test} |term_{N-i+1}| \leq eps$, kde N je aktuální řád.
Jako hodnotu lze použít:
- Celé číslo: [+-]?[0-9]+
Implicitní hodnota: 3
Ukázka:
- test = 5;
tmax
Maximální simulační čas výpočtu.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Implicitní hodnota: 1
Ukázka:
- tmax = 10;
tmin
Počáteční simulační čas výpočtu.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Implicitní hodnota: 0
Ukázka:
- tmin = 1;
zero
Hodnoty, které jsou menší než přesnost eps, jsou zaokrouhleny na nulu.
Jako hodnotu lze použít:
- Logická hodnota:
- true/false
- on/off
- 1/0
Implicitní hodnota: off
Ukázka:
- zero = on;
- zero = false;
- zero = 1;
Parametry v sekci graph
V názvech i hodnotách všech parametrů se rozlišuje velikost písmen.
background (bg)
Barva pozadí.
Jako hodnotu lze použít:
- Barva:
- pojmenovaná: red, green, blue, black, cyan, pink, magenta, yellow, ...
- hexadecimální hodnota: #XXX, #XXXXXX
Ukázka:
- background = blue;
- background = #CCC;
- background = #ABCDEF;
colors
Barvy křivek.
Jako hodnotu lze použít:
- Barva:
- pojmenovaná: red, green, blue, black, cyan, pink, magenta, yellow, ...
- hexadecimální hodnota: #XXX, #XXXXXX
Ukázka:
- colors = green;
- colors = #04f;
- colors = red, blue, #04f;
domain (polar)
Polární souřadnice (vynese danou proměnnou na osu x).
Jako hodnotu lze použít:
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
Ukázka:
- domain = y;
fill
Vyplní oblast mezi křivkou a danou osou.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- fill = x1;
- fill = x1,y1;
font
Nastaví písmo a jeho velikost (platí pro v rámci celého grafu či videa).
Jako hodnotu lze použít:
- Řetězec v uvozovkách: "([^"\\]*(\\.)*)*"
Ukázka:
- font="times,12";
foreground (fg)
Barva popředí.
Jako hodnotu lze použít:
- Barva:
- pojmenovaná: red, green, blue, black, cyan, pink, magenta, yellow, ...
- hexadecimální hodnota: #XXX, #XXXXXX
Ukázka:
- foreground = blue;
- foreground = #CCC;
- foreground = #ABCDEF;
format
Formát výstupu grafu.
Jako hodnotu lze použít:
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
Implicitní hodnota: png
Ukázka:
- format = jpg;
grid
Nastaví zobrazení mřížky grafu.
Jako hodnotu lze použít:
- Logická hodnota:
- true/false
- on/off
- 1/0
Ukázka:
- grid = on;
- grid = false;
- grid = 1;
height
Výška grafu nebo videa v pixelech (pokud není zadána, dopočítá se z width v poměru stran 4:3).
Jako hodnotu lze použít:
- Celé číslo: [+-]?[0-9]+
Implicitní hodnota: 480
Ukázka:
- height = 240;
labels
Popisky v legendě.
Jako hodnotu lze použít:
- Řetězec v uvozovkách: "([^"\\]*(\\.)*)*"
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
Ukázka:
- labels = A, B;
- labels = "Abc"
lalign
Nastaví zarovnání legendy.
Jako hodnotu lze použít:
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
Implicitní hodnota: left
Ukázka:
- lalign=right;
legend
Nastaví zobrazení legendy.
Jako hodnotu lze použít:
- Logická hodnota:
- true/false
- on/off
- 1/0
Ukázka:
- legend = on;
- legend = false;
- legend = 1;
lfont
Nastaví písmo legendy a jeho velikost.
Jako hodnotu lze použít:
- Řetězec v uvozovkách: "([^"\\]*(\\.)*)*"
Ukázka:
- font="times,12";
linetypes (lt)
Typy křivek. Nefunguje pro formáty JPG a GIF.
Jako hodnotu lze použít:
- Celé číslo: [+-]?[0-9]+
Ukázka:
- linetypes = solid, dashed;
- linetypes = dashdotted;
log
Nastaví logaritmické měřítko na příslušných osách.
Jako hodnotu lze použít:
- Speciální typ:
- x
- y
- xy
Ukázka:
- log = x;
lpos
Nastaví pozici legendy.
Jako hodnotu lze použít:
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
Ukázka:
- lpos=inside;
marks
Zobrazení značek grafu nebo videa.
Jako hodnotu lze použít:
- Logická hodnota:
- true/false
- on/off
- 1/0
Ukázka:
- marks = on;
- marks = false;
- marks = 1;
marksizes (msizes)
Velikost značek grafu. Musí být povoleno zobrazení značek (marks=on).
Jako hodnotu lze použít:
- Celé číslo: [+-]?[0-9]+
Ukázka:
- msizes = 1, 2;
- marksizes = 3;
name
Název grafu nebo videa.
Jako hodnotu lze použít:
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
Ukázka:
- name = Graf1;
pattern
Definuje styl, kterým bude daná oblast vyplněna. Pro výběr oblasti je nutné nastavit parametr fill. Záporné hodnoty fungují fungují stejně jako kladné, ale vyplněná oblast není ohraničena.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- pattern = 2;
show (select)
Specifikuje proměnné, které se mají zobrazit.
Jako hodnotu lze použít:
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
- Vzor:
- každý znak si odpovídá s výjimkou %, ?, @ (jako *), [a-z], [^a-z]
- pomocí znaku % lze použít běžný regulární výraz (RE). V rámci RE Lze použít speciální znaky (), {}, *, ?, +, [a-z], [^a-z] (chování shodné s utilitou egrep).
Ukázka:
- show = a, b;
showorder (showord)
Nastaví zobrazení řádu metody (nutno mít nastaveno method=Taylor).
Jako hodnotu lze použít:
- Logická hodnota:
- true/false
- on/off
- 1/0
Implicitní hodnota: off
Ukázka:
- showorder = on;
- showord = false;
- showord = 1;
square
Nastaví čtvercový rozměr grafu (pouze jeho plochy).
Jako hodnotu lze použít:
- Logická hodnota:
- true/false
- on/off
- 1/0
Implicitní hodnota: off
Ukázka:
- square = on;
- square = false;
- square = 1;
style
Grafický styl grafu nebo videa.
Jako hodnotu lze použít:
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
Implicitní hodnota: default
Ukázka:
- style = tksl;
thickness
Tloušťky křivek.
Jako hodnotu lze použít:
- Celé číslo: [+-]?[0-9]+
Ukázka:
- thickness = cos(0);
- thickness = 1, 2;
title
Název grafu nebo videa.
Jako hodnotu lze použít:
- Řetězec v uvozovkách: "([^"\\]*(\\.)*)*"
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
Ukázka:
- title = "Muj graf";
values
Zobrazení hodnot v legendě (je nutné mít povolené zobrazování legendy - legend=on).
Jako hodnotu lze použít:
- Logická hodnota:
- true/false
- on/off
- 1/0
Ukázka:
- values = on;
- values = false;
- values = 1;
width
Šířka grafu nebo videa v pixelech (pokud není zadána, dopočte se z height v poměru stran 4:3).
Jako hodnotu lze použít:
- Celé číslo: [+-]?[0-9]+
Implicitní hodnota: 640
Ukázka:
- width = 320;
xfmt
Formát popisek na ose x.
Jako hodnotu lze použít:
- Řetězec v uvozovkách: "([^"\\]*(\\.)*)*"
Ukázka:
- yfmt = "%2.0l";
xlabel
Popisek osy x.
Jako hodnotu lze použít:
- Řetězec v uvozovkách: "([^"\\]*(\\.)*)*"
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
Ukázka:
- xlabel = "Osa x";
xlogbase (xbase)
Nastaví logaritmické měřítko o daném základu na ose x.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- xlogbase = 2;
- xbase = 10;
xmax
Maximální hodnota na ose x.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- xmax = 10.5;
xmin
Minimální hodnota na ose x.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- xmin = 0.5;
xmult
Text zobrazený u osy x uvozený znakem \times.
Jako hodnotu lze použít:
- Řetězec v uvozovkách: "([^"\\]*(\\.)*)*"
Ukázka:
- xmult = "10^{-11}";
xmultx
Horizontální pozice řetězce daného parametrem xmult.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- xmultx = 1.05;
xmulty
Vertikální pozice řetězce daného parametrem xmult.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- xmulty = -0.06;
xspace
Přidává násobek šířky z levé i pravé strany, pokud není souřadnice dané strany zadána explicitně.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Implicitní hodnota: 0
Ukázka:
- xspace = 0.01;
xtics
Rozložení značek na ose x. Možnosti zápisu: - počáteční hodnota, inkrement, koncová hodnota; - počáteční hodnota, inkrement; - inkrement.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- ytics = 1,0.5,10;
yfmt
Formát popisek na ose y.
Jako hodnotu lze použít:
- Řetězec v uvozovkách: "([^"\\]*(\\.)*)*"
Ukázka:
- yfmt = "%2.0l";
ylabel
Popisek osy y.
Jako hodnotu lze použít:
- Řetězec v uvozovkách: "([^"\\]*(\\.)*)*"
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
Ukázka:
- ylabel = "Osa y";
ylogbase (ybase)
Nastaví logaritmické měřítko o daném základu na ose y.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- ylogbase = 2;
- ybase = 10;
ymax
Maximální hodnota na ose y.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- ymax = 10.5;
ymin
Minimální hodnota na ose y.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- ymin = -0.5;
ymult
Text zobrazený u osy y uvozený znakem \times.
Jako hodnotu lze použít:
- Řetězec v uvozovkách: "([^"\\]*(\\.)*)*"
Ukázka:
- ymult = "10^{-11}";
ymultx
Horizontální pozice řetězce daného parametrem ymult.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- ymultx = -0.02;
ymulty
Vertikální pozice řetězce daného parametrem ymult.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- ymulty = 1.02;
yspace
Přidává násobek výšky z horní i spodní strany, pokud není souřadnice dané strany zadána explicitně.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Implicitní hodnota: 0.01
Ukázka:
- yspace = 0.01;
ytics
Rozložení značek na ose y. Možnosti zápisu: - počáteční hodnota, inkrement, koncová hodnota; - počáteční hodnota, inkrement; - inkrement.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- ytics = 1,0.5,10;
Parametry v sekci video
V názvech i hodnotách všech parametrů se rozlišuje velikost písmen.
background (bg)
Barva pozadí.
Jako hodnotu lze použít:
- Barva:
- pojmenovaná: red, green, blue, black, cyan, pink, magenta, yellow, ...
- hexadecimální hodnota: #XXX, #XXXXXX
Ukázka:
- background = blue;
- background = #CCC;
- background = #ABCDEF;
cairo
Nastaví použití terminálu png(cairo).
Jako hodnotu lze použít:
- Logická hodnota:
- true/false
- on/off
- 1/0
Implicitní hodnota: on
Ukázka:
- cairo = on;
- cairo = false;
- cairo = 1;
codec
Kodek videa. V názvu kodeku se nerozlišuje velikost písmen.
Jako hodnotu lze použít:
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
Implicitní hodnota: h264
Ukázka:
- codec = MPEG1;
- codec = h263;
colors
Barvy křivek.
Jako hodnotu lze použít:
- Barva:
- pojmenovaná: red, green, blue, black, cyan, pink, magenta, yellow, ...
- hexadecimální hodnota: #XXX, #XXXXXX
Ukázka:
- colors = green;
- colors = #04f;
- colors = red, blue, #04f;
columns (cols)
Počet sloupců ve spojovaném videu.
Jako hodnotu lze použít:
- Celé číslo: [+-]?[0-9]+
Implicitní hodnota: 1
Ukázka:
- cols = 2;
- columns = 2;
domain (polar)
Polární souřadnice (vynese danou proměnnou na osu x).
Jako hodnotu lze použít:
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
Ukázka:
- domain = y;
duration (dur)
Délka trvání videa v sekundách.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Implicitní hodnota: 10
Ukázka:
- dur = 7;
- duration = 7;
fill
Vyplní oblast mezi křivkou a danou osou.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- fill = x1;
- fill = x1,y1;
font
Nastaví písmo a jeho velikost (platí pro v rámci celého grafu či videa).
Jako hodnotu lze použít:
- Řetězec v uvozovkách: "([^"\\]*(\\.)*)*"
Ukázka:
- font="times,12";
foreground (fg)
Barva popředí.
Jako hodnotu lze použít:
- Barva:
- pojmenovaná: red, green, blue, black, cyan, pink, magenta, yellow, ...
- hexadecimální hodnota: #XXX, #XXXXXX
Ukázka:
- foreground = blue;
- foreground = #CCC;
- foreground = #ABCDEF;
format
Formát výstupu videa.
Jako hodnotu lze použít:
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
Implicitní hodnota: mp4
Ukázka:
- format = avi;
fps
Počet snímků za sekundu (frames per second).
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Implicitní hodnota: 25
Ukázka:
- fps = 20;
grid
Nastaví zobrazení mřížky grafu.
Jako hodnotu lze použít:
- Logická hodnota:
- true/false
- on/off
- 1/0
Ukázka:
- grid = on;
- grid = false;
- grid = 1;
height
Výška grafu nebo videa v pixelech (pokud není zadána, dopočítá se z width v poměru stran 4:3).
Jako hodnotu lze použít:
- Celé číslo: [+-]?[0-9]+
Implicitní hodnota: 480
Ukázka:
- height = 240;
join
Spojí průběhy ve videích do jednoho videa (pokud neexistují videa s danými jmény, vytvoří automaticky videa s parametry z této sekce).
Jako hodnotu lze použít:
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
- Vzor:
- každý znak si odpovídá s výjimkou %, ?, @ (jako *), [a-z], [^a-z]
- pomocí znaku % lze použít běžný regulární výraz (RE). V rámci RE Lze použít speciální znaky (), {}, *, ?, +, [a-z], [^a-z] (chování shodné s utilitou egrep).
Ukázka:
- join = a, b;
labels
Popisky v legendě.
Jako hodnotu lze použít:
- Řetězec v uvozovkách: "([^"\\]*(\\.)*)*"
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
Ukázka:
- labels = A, B;
- labels = "Abc"
lalign
Nastaví zarovnání legendy.
Jako hodnotu lze použít:
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
Implicitní hodnota: left
Ukázka:
- lalign=right;
legend
Nastaví zobrazení legendy.
Jako hodnotu lze použít:
- Logická hodnota:
- true/false
- on/off
- 1/0
Ukázka:
- legend = on;
- legend = false;
- legend = 1;
lfont
Nastaví písmo legendy a jeho velikost.
Jako hodnotu lze použít:
- Řetězec v uvozovkách: "([^"\\]*(\\.)*)*"
Ukázka:
- font="times,12";
linetypes (lt)
Typy křivek. Nefunguje pro formáty JPG a GIF.
Jako hodnotu lze použít:
- Celé číslo: [+-]?[0-9]+
Ukázka:
- linetypes = solid, dashed;
- linetypes = dashdotted;
log
Nastaví logaritmické měřítko na příslušných osách.
Jako hodnotu lze použít:
- Speciální typ:
- x
- y
- xy
Ukázka:
- log = x;
lpos
Nastaví pozici legendy.
Jako hodnotu lze použít:
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
Ukázka:
- lpos=inside;
marks
Zobrazení značek grafu nebo videa.
Jako hodnotu lze použít:
- Logická hodnota:
- true/false
- on/off
- 1/0
Ukázka:
- marks = on;
- marks = false;
- marks = 1;
marksizes (msizes)
Velikost značek grafu. Musí být povoleno zobrazení značek (marks=on).
Jako hodnotu lze použít:
- Celé číslo: [+-]?[0-9]+
Ukázka:
- msizes = 1, 2;
- marksizes = 3;
name
Název grafu nebo videa.
Jako hodnotu lze použít:
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
Ukázka:
- name = Graf1;
pattern
Definuje styl, kterým bude daná oblast vyplněna. Pro výběr oblasti je nutné nastavit parametr fill. Záporné hodnoty fungují fungují stejně jako kladné, ale vyplněná oblast není ohraničena.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- pattern = 2;
quality (qual)
Kvalita videa. Čím vyšší hodnota, tím kvalitnější (1 nejhorší, 9 nejlepší).
Jako hodnotu lze použít:
- Celé číslo: [+-]?[0-9]+
Implicitní hodnota: 5
Ukázka:
- quality = 7;
realtime (rt)
Nastaví vzorkování odpovídající rychlosti výpočtu (po speed/fps sekundách).
Jako hodnotu lze použít:
- Logická hodnota:
- true/false
- on/off
- 1/0
Implicitní hodnota: off
Ukázka:
- realtime = on;
- realtime = false;
- realtime = 1;
- rt = on;
show (select)
Specifikuje proměnné, které se mají zobrazit.
Jako hodnotu lze použít:
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
- Vzor:
- každý znak si odpovídá s výjimkou %, ?, @ (jako *), [a-z], [^a-z]
- pomocí znaku % lze použít běžný regulární výraz (RE). V rámci RE Lze použít speciální znaky (), {}, *, ?, +, [a-z], [^a-z] (chování shodné s utilitou egrep).
Ukázka:
- show = a, b;
showorder (showord)
Nastaví zobrazení řádu metody (nutno mít nastaveno method=Taylor).
Jako hodnotu lze použít:
- Logická hodnota:
- true/false
- on/off
- 1/0
Implicitní hodnota: off
Ukázka:
- showorder = on;
- showord = false;
- showord = 1;
speed
Zrychlí/zpomalí video (je nutné mít nastaveno realtime=on).
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Implicitní hodnota: 1
Ukázka:
- speed = 1.5;
- speed = 2;
square
Nastaví čtvercový rozměr grafu (pouze jeho plochy).
Jako hodnotu lze použít:
- Logická hodnota:
- true/false
- on/off
- 1/0
Implicitní hodnota: off
Ukázka:
- square = on;
- square = false;
- square = 1;
style
Grafický styl grafu nebo videa.
Jako hodnotu lze použít:
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
Implicitní hodnota: default
Ukázka:
- style = tksl;
thickness
Tloušťky křivek.
Jako hodnotu lze použít:
- Celé číslo: [+-]?[0-9]+
Ukázka:
- thickness = cos(0);
- thickness = 1, 2;
title
Název grafu nebo videa.
Jako hodnotu lze použít:
- Řetězec v uvozovkách: "([^"\\]*(\\.)*)*"
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
Ukázka:
- title = "Muj graf";
values
Zobrazení hodnot v legendě (je nutné mít povolené zobrazování legendy - legend=on).
Jako hodnotu lze použít:
- Logická hodnota:
- true/false
- on/off
- 1/0
Ukázka:
- values = on;
- values = false;
- values = 1;
width
Šířka grafu nebo videa v pixelech (pokud není zadána, dopočte se z height v poměru stran 4:3).
Jako hodnotu lze použít:
- Celé číslo: [+-]?[0-9]+
Implicitní hodnota: 640
Ukázka:
- width = 320;
xfmt
Formát popisek na ose x.
Jako hodnotu lze použít:
- Řetězec v uvozovkách: "([^"\\]*(\\.)*)*"
Ukázka:
- yfmt = "%2.0l";
xlabel
Popisek osy x.
Jako hodnotu lze použít:
- Řetězec v uvozovkách: "([^"\\]*(\\.)*)*"
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
Ukázka:
- xlabel = "Osa x";
xlogbase (xbase)
Nastaví logaritmické měřítko o daném základu na ose x.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- xlogbase = 2;
- xbase = 10;
xmax
Maximální hodnota na ose x.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- xmax = 10.5;
xmin
Minimální hodnota na ose x.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- xmin = 0.5;
xmult
Text zobrazený u osy x uvozený znakem \times.
Jako hodnotu lze použít:
- Řetězec v uvozovkách: "([^"\\]*(\\.)*)*"
Ukázka:
- xmult = "10^{-11}";
xmultx
Horizontální pozice řetězce daného parametrem xmult.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- xmultx = 1.05;
xmulty
Vertikální pozice řetězce daného parametrem xmult.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- xmulty = -0.06;
xspace
Přidává násobek šířky z levé i pravé strany, pokud není souřadnice dané strany zadána explicitně.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Implicitní hodnota: 0
Ukázka:
- xspace = 0.01;
xtics
Rozložení značek na ose x. Možnosti zápisu: - počáteční hodnota, inkrement, koncová hodnota; - počáteční hodnota, inkrement; - inkrement.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- ytics = 1,0.5,10;
yfmt
Formát popisek na ose y.
Jako hodnotu lze použít:
- Řetězec v uvozovkách: "([^"\\]*(\\.)*)*"
Ukázka:
- yfmt = "%2.0l";
ylabel
Popisek osy y.
Jako hodnotu lze použít:
- Řetězec v uvozovkách: "([^"\\]*(\\.)*)*"
- Identifikátor: [a-zA-Z0-9_]+
Ukázka:
- ylabel = "Osa y";
ylogbase (ybase)
Nastaví logaritmické měřítko o daném základu na ose y.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- ylogbase = 2;
- ybase = 10;
ymax
Maximální hodnota na ose y.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- ymax = 10.5;
ymin
Minimální hodnota na ose y.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- ymin = -0.5;
ymult
Text zobrazený u osy y uvozený znakem \times.
Jako hodnotu lze použít:
- Řetězec v uvozovkách: "([^"\\]*(\\.)*)*"
Ukázka:
- ymult = "10^{-11}";
ymultx
Horizontální pozice řetězce daného parametrem ymult.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- ymultx = -0.02;
ymulty
Vertikální pozice řetězce daného parametrem ymult.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- ymulty = 1.02;
yspace
Přidává násobek výšky z horní i spodní strany, pokud není souřadnice dané strany zadána explicitně.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Implicitní hodnota: 0.01
Ukázka:
- yspace = 0.01;
ytics
Rozložení značek na ose y. Možnosti zápisu: - počáteční hodnota, inkrement, koncová hodnota; - počáteční hodnota, inkrement; - inkrement.
Jako hodnotu lze použít:
- Číslo v plovoucí řádové čárce: [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?
Ukázka:
- ytics = 1,0.5,10;
Klíčová slova - sekce setup
V sekci lze použít následující klíčová slova:
Klíčová slova - sekce graph
V sekci lze použít následující klíčová slova:
Klíčová slova - sekce video
V sekci lze použít následující klíčová slova: