Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /mnt/data/home/iveigend/fos/help_cs.php:1) in /mnt/data/home/iveigend/fos/help_cs.php on line 2
FOS Help

Nápověda systému FOS

Struktura zdrojového kódu

Zdrojový kód se skládá z (nepovinných) sekcí setup, video a graph a z diferenciálních rovnic, které chceme řešit. Zdrojový kód je kódován pomocí UTF-8. Pro pořadí sekcí platí následující pravidla:

Sekce setup

Sekce setup umožňuje nastavit parametry výpočtu.

setup { 
    // Parametry pro sekci setup
}            
                

Sekce graph

Sekce graph umožňuje nastavit parametry pro tvorbu grafů.

graph {
    // Parametry pro sekci graph
}
                

Sekce video

Sekce video umožňuje nastavit parametry pro tvorbu videí.

video {
    // Parametry pro sekci video
}
                

Rovnice

V systému lze použít následující typy rovnic

  1. diferenciální rovnice
    • obecná struktura
      • y' = expr & cexpr; // za znakem & následuje počáteční podmínka
      • expr: operace sčítání, odčítání, násobení, dělení, umocnění, funkce (sin, cos, tan, atan, ...)
      • cexpr: expr, konstanty
    • příklad
      • y' = y &0;
  2. algebraické rovnice
    • příklady
      • a = 5;

Řídící konstrukce - podmínka

Ve zdrojovém kódu lze použít následující konstrukce pro zápis podmínky:

if

Jednoduchá podmínka. Lze použít:

else

Podmínka s větví else. Lze použít:

elif

Podmínka s větví else, která má podmínku. Lze použít:

Přehled parametrů

Parametry v sekci setup

V názvech i hodnotách všech parametrů se nerozlišuje velikost písmen.

debug

Nastaví ladicí režim.

Jako hodnotu lze použít:

  • Logická hodnota: 
    • true/false
    • on/off
    • 1/0

Implicitní hodnota: off

Ukázka:

  • debug = on;
  • debug = false;
  • debug = 1;

digits

Počet zobrazovaných číslic.

Jako hodnotu lze použít:

  • Celé číslo:  [+-]?[0-9]+

Implicitní hodnota: 10

Ukázka:

  • digits = 20;

doubleorder

Udává, do jakého řádu se dvojnásobí integrační krok dt (dvojnásobení kroku je omezeno hodnotou maxstep). Pokud platí $maxorder-minorder < 10$, parametr je nastaven na $max(0,maxorder-10)$

Jako hodnotu lze použít:

  • Celé číslo:  [+-]?[0-9]+

Implicitní hodnota: $minorder+(maxorder-minorder)/4$


dt

Velikost integračního kroku pro výpočet.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Implicitní hodnota: 0.1

Ukázka:

  • dt = 0.01;

eps

Přesnost výpočtu (viz parametr test).

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Implicitní hodnota: 1e-20

Ukázka:

  • eps = 1e-10;

fixed

Zajistí konstantní velikost integračního kroku po celou dobu výpočtu (zakazuje půlení integračního kroku, s výjimkou úpravy kroku pro dokročení).

Jako hodnotu lze použít:

  • Logická hodnota: 
    • true/false
    • on/off
    • 1/0

Implicitní hodnota: off

Ukázka:

  • fixed = on;
  • fixed = false;
  • fixed = 1;

graphs

Nastaví implicitní vytváření grafu ze všech proměnných, pokud není uvedena ani jedna sekce graph/video.

Jako hodnotu lze použít:

  • Logická hodnota: 
    • true/false
    • on/off
    • 1/0

Implicitní hodnota: on

Ukázka:

  • graphs = on;
  • graphs = false;
  • graphs = 1;

maxorder

Maximální řád metody.

Jako hodnotu lze použít:

  • Celé číslo:  [+-]?[0-9]+

Implicitní hodnota: 64

Ukázka:

  • maxorder = 55;

maxpower

Pro mocniny $x^n$, kde $n<=maxpower$, jsou mocniny vyčísleny klasickým způsobem. Pro hodnoty $n>maxpower$ je provedena automatická transformace výpočtu mocniny.

Jako hodnotu lze použít:

  • Celé číslo:  [+-]?[0-9]+

Implicitní hodnota: $10^9$

Ukázka:

  • maxpower = 1e7;

maxstep

Maximální integrační krok výpočtu, do něhož je povoleno zvětšování integračního kroku (hodnota 0 zvětšování zakáže).

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Implicitní hodnota: dt

Ukázka:

  • maxstep = 1e-2;

method

Nastaví metodu výpočtu. V názvu metody se nerozlišuje velikost písmen.

Jako hodnotu lze použít:

  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+

Implicitní hodnota: Taylor

Ukázka:

  • method = Euler;

minorder

Minimální řád metody.

Jako hodnotu lze použít:

  • Celé číslo:  [+-]?[0-9]+

Implicitní hodnota: 10

Ukázka:

  • minorder = 5;

precision (prec)

Počet bitů mantisy. Vyhodnocení všech čísel proběhne v celém rozsahu určeném parametrem prec. Jako parametr lze použít pouze celé číslo. Nastavení:

  • $prec \leq 24: float$
  • $prec \leq 53: double$
  • $prec \leq 64: long double$
  • $prec > 64: mpfr$

Jako hodnotu lze použít:

  • Celé číslo:  [+-]?[0-9]+

Implicitní hodnota: 64

Ukázka:

  • prec = 80;

range

Hodnoty větší než hodnota range nebudou ovlivňovat rozsah hodnot na ose y.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Implicitní hodnota: 1e20

Ukázka:

  • range = 1e15;

reach

Počet půlení integračního kroku před výskytem diskrétní události (např.: if y>1). Zajišťuje dokročení (hodnota 0 dokračování zakáže).

Jako hodnotu lze použít:

  • Celé číslo:  [+-]?[0-9]+

Implicitní hodnota: 10

Ukázka:

  • reach = 12;

test

Počet členů Taylorovy řady dané diferenciální rovnice, pro které musí být splněna následující podmínka. Pokud je podmínka splněna pro všechny diferenciální rovnice, je výpočet v daném kroku ukončen. Vyhodnocování podmínky probíhá pro každou rovnici zvlášť (každá rovnice může mít jiný řád). Obecný tvar podmínky: $\bigwedge_{i=1}^{test} |term_{N-i+1}| \leq eps$, kde N je aktuální řád.

Jako hodnotu lze použít:

  • Celé číslo:  [+-]?[0-9]+

Implicitní hodnota: 3

Ukázka:

  • test = 5;

tmax

Maximální simulační čas výpočtu.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Implicitní hodnota: 1

Ukázka:

  • tmax = 10;

tmin

Počáteční simulační čas výpočtu.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Implicitní hodnota: 0

Ukázka:

  • tmin = 1;

zero

Hodnoty, které jsou menší než přesnost eps, jsou zaokrouhleny na nulu.

Jako hodnotu lze použít:

  • Logická hodnota: 
    • true/false
    • on/off
    • 1/0

Implicitní hodnota: off

Ukázka:

  • zero = on;
  • zero = false;
  • zero = 1;

Parametry v sekci graph

V názvech i hodnotách všech parametrů se rozlišuje velikost písmen.

background (bg)

Barva pozadí.

Jako hodnotu lze použít:

  • Barva: 
    • pojmenovaná: red, green, blue, black, cyan, pink, magenta, yellow, ...
    • hexadecimální hodnota: #XXX, #XXXXXX

Ukázka:

  • background = blue;
  • background = #CCC;
  • background = #ABCDEF;

colors

Barvy křivek.

Jako hodnotu lze použít:

  • Barva: 
    • pojmenovaná: red, green, blue, black, cyan, pink, magenta, yellow, ...
    • hexadecimální hodnota: #XXX, #XXXXXX

Ukázka:

  • colors = green;
  • colors = #04f;
  • colors = red, blue, #04f;

domain (polar)

Polární souřadnice (vynese danou proměnnou na osu x).

Jako hodnotu lze použít:

  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+

Ukázka:

  • domain = y;

fill

Vyplní oblast mezi křivkou a danou osou.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • fill = x1;
  • fill = x1,y1;

font

Nastaví písmo a jeho velikost (platí pro v rámci celého grafu či videa).

Jako hodnotu lze použít:

  • Řetězec v uvozovkách:  "([^"\\]*(\\.)*)*"

Ukázka:

  • font="times,12";

foreground (fg)

Barva popředí.

Jako hodnotu lze použít:

  • Barva: 
    • pojmenovaná: red, green, blue, black, cyan, pink, magenta, yellow, ...
    • hexadecimální hodnota: #XXX, #XXXXXX

Ukázka:

  • foreground = blue;
  • foreground = #CCC;
  • foreground = #ABCDEF;

format

Formát výstupu grafu.

Jako hodnotu lze použít:

  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+

Implicitní hodnota: png

Ukázka:

  • format = jpg;

grid

Nastaví zobrazení mřížky grafu.

Jako hodnotu lze použít:

  • Logická hodnota: 
    • true/false
    • on/off
    • 1/0

Ukázka:

  • grid = on;
  • grid = false;
  • grid = 1;

height

Výška grafu nebo videa v pixelech (pokud není zadána, dopočítá se z width v poměru stran 4:3).

Jako hodnotu lze použít:

  • Celé číslo:  [+-]?[0-9]+

Implicitní hodnota: 480

Ukázka:

  • height = 240;

labels

Popisky v legendě.

Jako hodnotu lze použít:

  • Řetězec v uvozovkách:  "([^"\\]*(\\.)*)*"
  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+

Ukázka:

  • labels = A, B;
  • labels = "Abc"

lalign

Nastaví zarovnání legendy.

Jako hodnotu lze použít:

  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+

Implicitní hodnota: left

Ukázka:

  • lalign=right;

legend

Nastaví zobrazení legendy.

Jako hodnotu lze použít:

  • Logická hodnota: 
    • true/false
    • on/off
    • 1/0

Ukázka:

  • legend = on;
  • legend = false;
  • legend = 1;

lfont

Nastaví písmo legendy a jeho velikost.

Jako hodnotu lze použít:

  • Řetězec v uvozovkách:  "([^"\\]*(\\.)*)*"

Ukázka:

  • font="times,12";

linetypes (lt)

Typy křivek. Nefunguje pro formáty JPG a GIF.

Jako hodnotu lze použít:

  • Celé číslo:  [+-]?[0-9]+

Ukázka:

  • linetypes = solid, dashed;
  • linetypes = dashdotted;

log

Nastaví logaritmické měřítko na příslušných osách.

Jako hodnotu lze použít:

  • Speciální typ: 
    • x
    • y
    • xy

Ukázka:

  • log = x;

lpos

Nastaví pozici legendy.

Jako hodnotu lze použít:

  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+

Ukázka:

  • lpos=inside;

marks

Zobrazení značek grafu nebo videa.

Jako hodnotu lze použít:

  • Logická hodnota: 
    • true/false
    • on/off
    • 1/0

Ukázka:

  • marks = on;
  • marks = false;
  • marks = 1;

marksizes (msizes)

Velikost značek grafu. Musí být povoleno zobrazení značek (marks=on).

Jako hodnotu lze použít:

  • Celé číslo:  [+-]?[0-9]+

Ukázka:

  • msizes = 1, 2;
  • marksizes = 3;

name

Název grafu nebo videa.

Jako hodnotu lze použít:

  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+

Ukázka:

  • name = Graf1;

pattern

Definuje styl, kterým bude daná oblast vyplněna. Pro výběr oblasti je nutné nastavit parametr fill. Záporné hodnoty fungují fungují stejně jako kladné, ale vyplněná oblast není ohraničena.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • pattern = 2;

show (select)

Specifikuje proměnné, které se mají zobrazit.

Jako hodnotu lze použít:

  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+
  • Vzor: 
    • každý znak si odpovídá s výjimkou %, ?, @ (jako *), [a-z], [^a-z]
    • pomocí znaku % lze použít běžný regulární výraz (RE). V rámci RE Lze použít speciální znaky (), {}, *, ?, +, [a-z], [^a-z] (chování shodné s utilitou egrep).

Ukázka:

  • show = a, b;

showorder (showord)

Nastaví zobrazení řádu metody (nutno mít nastaveno method=Taylor).

Jako hodnotu lze použít:

  • Logická hodnota: 
    • true/false
    • on/off
    • 1/0

Implicitní hodnota: off

Ukázka:

  • showorder = on;
  • showord = false;
  • showord = 1;

square

Nastaví čtvercový rozměr grafu (pouze jeho plochy).

Jako hodnotu lze použít:

  • Logická hodnota: 
    • true/false
    • on/off
    • 1/0

Implicitní hodnota: off

Ukázka:

  • square = on;
  • square = false;
  • square = 1;

style

Grafický styl grafu nebo videa.

Jako hodnotu lze použít:

  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+

Implicitní hodnota: default

Ukázka:

  • style = tksl;

thickness

Tloušťky křivek.

Jako hodnotu lze použít:

  • Celé číslo:  [+-]?[0-9]+

Ukázka:

  • thickness = cos(0);
  • thickness = 1, 2;

title

Název grafu nebo videa.

Jako hodnotu lze použít:

  • Řetězec v uvozovkách:  "([^"\\]*(\\.)*)*"
  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+

Ukázka:

  • title = "Muj graf";

values

Zobrazení hodnot v legendě (je nutné mít povolené zobrazování legendy - legend=on).

Jako hodnotu lze použít:

  • Logická hodnota: 
    • true/false
    • on/off
    • 1/0

Ukázka:

  • values = on;
  • values = false;
  • values = 1;

width

Šířka grafu nebo videa v pixelech (pokud není zadána, dopočte se z height v poměru stran 4:3).

Jako hodnotu lze použít:

  • Celé číslo:  [+-]?[0-9]+

Implicitní hodnota: 640

Ukázka:

  • width = 320;

xfmt

Formát popisek na ose x.

Jako hodnotu lze použít:

  • Řetězec v uvozovkách:  "([^"\\]*(\\.)*)*"

Ukázka:

  • yfmt = "%2.0l";

xlabel

Popisek osy x.

Jako hodnotu lze použít:

  • Řetězec v uvozovkách:  "([^"\\]*(\\.)*)*"
  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+

Ukázka:

  • xlabel = "Osa x";

xlogbase (xbase)

Nastaví logaritmické měřítko o daném základu na ose x.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • xlogbase = 2;
  • xbase = 10;

xmax

Maximální hodnota na ose x.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • xmax = 10.5;

xmin

Minimální hodnota na ose x.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • xmin = 0.5;

xmult

Text zobrazený u osy x uvozený znakem \times.

Jako hodnotu lze použít:

  • Řetězec v uvozovkách:  "([^"\\]*(\\.)*)*"

Ukázka:

  • xmult = "10^{-11}";

xmultx

Horizontální pozice řetězce daného parametrem xmult.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • xmultx = 1.05;

xmulty

Vertikální pozice řetězce daného parametrem xmult.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • xmulty = -0.06;

xspace

Přidává násobek šířky z levé i pravé strany, pokud není souřadnice dané strany zadána explicitně.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Implicitní hodnota: 0

Ukázka:

  • xspace = 0.01;

xtics

Rozložení značek na ose x. Možnosti zápisu: - počáteční hodnota, inkrement, koncová hodnota; - počáteční hodnota, inkrement; - inkrement.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • ytics = 1,0.5,10;

yfmt

Formát popisek na ose y.

Jako hodnotu lze použít:

  • Řetězec v uvozovkách:  "([^"\\]*(\\.)*)*"

Ukázka:

  • yfmt = "%2.0l";

ylabel

Popisek osy y.

Jako hodnotu lze použít:

  • Řetězec v uvozovkách:  "([^"\\]*(\\.)*)*"
  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+

Ukázka:

  • ylabel = "Osa y";

ylogbase (ybase)

Nastaví logaritmické měřítko o daném základu na ose y.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • ylogbase = 2;
  • ybase = 10;

ymax

Maximální hodnota na ose y.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • ymax = 10.5;

ymin

Minimální hodnota na ose y.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • ymin = -0.5;

ymult

Text zobrazený u osy y uvozený znakem \times.

Jako hodnotu lze použít:

  • Řetězec v uvozovkách:  "([^"\\]*(\\.)*)*"

Ukázka:

  • ymult = "10^{-11}";

ymultx

Horizontální pozice řetězce daného parametrem ymult.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • ymultx = -0.02;

ymulty

Vertikální pozice řetězce daného parametrem ymult.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • ymulty = 1.02;

yspace

Přidává násobek výšky z horní i spodní strany, pokud není souřadnice dané strany zadána explicitně.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Implicitní hodnota: 0.01

Ukázka:

  • yspace = 0.01;

ytics

Rozložení značek na ose y. Možnosti zápisu: - počáteční hodnota, inkrement, koncová hodnota; - počáteční hodnota, inkrement; - inkrement.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • ytics = 1,0.5,10;

Parametry v sekci video

V názvech i hodnotách všech parametrů se rozlišuje velikost písmen.

background (bg)

Barva pozadí.

Jako hodnotu lze použít:

  • Barva: 
    • pojmenovaná: red, green, blue, black, cyan, pink, magenta, yellow, ...
    • hexadecimální hodnota: #XXX, #XXXXXX

Ukázka:

  • background = blue;
  • background = #CCC;
  • background = #ABCDEF;

cairo

Nastaví použití terminálu png(cairo).

Jako hodnotu lze použít:

  • Logická hodnota: 
    • true/false
    • on/off
    • 1/0

Implicitní hodnota: on

Ukázka:

  • cairo = on;
  • cairo = false;
  • cairo = 1;

codec

Kodek videa. V názvu kodeku se nerozlišuje velikost písmen.

Jako hodnotu lze použít:

  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+

Implicitní hodnota: h264

Ukázka:

  • codec = MPEG1;
  • codec = h263;

colors

Barvy křivek.

Jako hodnotu lze použít:

  • Barva: 
    • pojmenovaná: red, green, blue, black, cyan, pink, magenta, yellow, ...
    • hexadecimální hodnota: #XXX, #XXXXXX

Ukázka:

  • colors = green;
  • colors = #04f;
  • colors = red, blue, #04f;

columns (cols)

Počet sloupců ve spojovaném videu.

Jako hodnotu lze použít:

  • Celé číslo:  [+-]?[0-9]+

Implicitní hodnota: 1

Ukázka:

  • cols = 2;
  • columns = 2;

domain (polar)

Polární souřadnice (vynese danou proměnnou na osu x).

Jako hodnotu lze použít:

  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+

Ukázka:

  • domain = y;

duration (dur)

Délka trvání videa v sekundách.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Implicitní hodnota: 10

Ukázka:

  • dur = 7;
  • duration = 7;

fill

Vyplní oblast mezi křivkou a danou osou.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • fill = x1;
  • fill = x1,y1;

font

Nastaví písmo a jeho velikost (platí pro v rámci celého grafu či videa).

Jako hodnotu lze použít:

  • Řetězec v uvozovkách:  "([^"\\]*(\\.)*)*"

Ukázka:

  • font="times,12";

foreground (fg)

Barva popředí.

Jako hodnotu lze použít:

  • Barva: 
    • pojmenovaná: red, green, blue, black, cyan, pink, magenta, yellow, ...
    • hexadecimální hodnota: #XXX, #XXXXXX

Ukázka:

  • foreground = blue;
  • foreground = #CCC;
  • foreground = #ABCDEF;

format

Formát výstupu videa.

Jako hodnotu lze použít:

  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+

Implicitní hodnota: mp4

Ukázka:

  • format = avi;

fps

Počet snímků za sekundu (frames per second).

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Implicitní hodnota: 25

Ukázka:

  • fps = 20;

grid

Nastaví zobrazení mřížky grafu.

Jako hodnotu lze použít:

  • Logická hodnota: 
    • true/false
    • on/off
    • 1/0

Ukázka:

  • grid = on;
  • grid = false;
  • grid = 1;

height

Výška grafu nebo videa v pixelech (pokud není zadána, dopočítá se z width v poměru stran 4:3).

Jako hodnotu lze použít:

  • Celé číslo:  [+-]?[0-9]+

Implicitní hodnota: 480

Ukázka:

  • height = 240;

join

Spojí průběhy ve videích do jednoho videa (pokud neexistují videa s danými jmény, vytvoří automaticky videa s parametry z této sekce).

Jako hodnotu lze použít:

  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+
  • Vzor: 
    • každý znak si odpovídá s výjimkou %, ?, @ (jako *), [a-z], [^a-z]
    • pomocí znaku % lze použít běžný regulární výraz (RE). V rámci RE Lze použít speciální znaky (), {}, *, ?, +, [a-z], [^a-z] (chování shodné s utilitou egrep).

Ukázka:

  • join = a, b;

labels

Popisky v legendě.

Jako hodnotu lze použít:

  • Řetězec v uvozovkách:  "([^"\\]*(\\.)*)*"
  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+

Ukázka:

  • labels = A, B;
  • labels = "Abc"

lalign

Nastaví zarovnání legendy.

Jako hodnotu lze použít:

  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+

Implicitní hodnota: left

Ukázka:

  • lalign=right;

legend

Nastaví zobrazení legendy.

Jako hodnotu lze použít:

  • Logická hodnota: 
    • true/false
    • on/off
    • 1/0

Ukázka:

  • legend = on;
  • legend = false;
  • legend = 1;

lfont

Nastaví písmo legendy a jeho velikost.

Jako hodnotu lze použít:

  • Řetězec v uvozovkách:  "([^"\\]*(\\.)*)*"

Ukázka:

  • font="times,12";

linetypes (lt)

Typy křivek. Nefunguje pro formáty JPG a GIF.

Jako hodnotu lze použít:

  • Celé číslo:  [+-]?[0-9]+

Ukázka:

  • linetypes = solid, dashed;
  • linetypes = dashdotted;

log

Nastaví logaritmické měřítko na příslušných osách.

Jako hodnotu lze použít:

  • Speciální typ: 
    • x
    • y
    • xy

Ukázka:

  • log = x;

lpos

Nastaví pozici legendy.

Jako hodnotu lze použít:

  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+

Ukázka:

  • lpos=inside;

marks

Zobrazení značek grafu nebo videa.

Jako hodnotu lze použít:

  • Logická hodnota: 
    • true/false
    • on/off
    • 1/0

Ukázka:

  • marks = on;
  • marks = false;
  • marks = 1;

marksizes (msizes)

Velikost značek grafu. Musí být povoleno zobrazení značek (marks=on).

Jako hodnotu lze použít:

  • Celé číslo:  [+-]?[0-9]+

Ukázka:

  • msizes = 1, 2;
  • marksizes = 3;

name

Název grafu nebo videa.

Jako hodnotu lze použít:

  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+

Ukázka:

  • name = Graf1;

pattern

Definuje styl, kterým bude daná oblast vyplněna. Pro výběr oblasti je nutné nastavit parametr fill. Záporné hodnoty fungují fungují stejně jako kladné, ale vyplněná oblast není ohraničena.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • pattern = 2;

quality (qual)

Kvalita videa. Čím vyšší hodnota, tím kvalitnější (1 nejhorší, 9 nejlepší).

Jako hodnotu lze použít:

  • Celé číslo:  [+-]?[0-9]+

Implicitní hodnota: 5

Ukázka:

  • quality = 7;

realtime (rt)

Nastaví vzorkování odpovídající rychlosti výpočtu (po speed/fps sekundách).

Jako hodnotu lze použít:

  • Logická hodnota: 
    • true/false
    • on/off
    • 1/0

Implicitní hodnota: off

Ukázka:

  • realtime = on;
  • realtime = false;
  • realtime = 1;
  • rt = on;

show (select)

Specifikuje proměnné, které se mají zobrazit.

Jako hodnotu lze použít:

  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+
  • Vzor: 
    • každý znak si odpovídá s výjimkou %, ?, @ (jako *), [a-z], [^a-z]
    • pomocí znaku % lze použít běžný regulární výraz (RE). V rámci RE Lze použít speciální znaky (), {}, *, ?, +, [a-z], [^a-z] (chování shodné s utilitou egrep).

Ukázka:

  • show = a, b;

showorder (showord)

Nastaví zobrazení řádu metody (nutno mít nastaveno method=Taylor).

Jako hodnotu lze použít:

  • Logická hodnota: 
    • true/false
    • on/off
    • 1/0

Implicitní hodnota: off

Ukázka:

  • showorder = on;
  • showord = false;
  • showord = 1;

speed

Zrychlí/zpomalí video (je nutné mít nastaveno realtime=on).

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Implicitní hodnota: 1

Ukázka:

  • speed = 1.5;
  • speed = 2;

square

Nastaví čtvercový rozměr grafu (pouze jeho plochy).

Jako hodnotu lze použít:

  • Logická hodnota: 
    • true/false
    • on/off
    • 1/0

Implicitní hodnota: off

Ukázka:

  • square = on;
  • square = false;
  • square = 1;

style

Grafický styl grafu nebo videa.

Jako hodnotu lze použít:

  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+

Implicitní hodnota: default

Ukázka:

  • style = tksl;

thickness

Tloušťky křivek.

Jako hodnotu lze použít:

  • Celé číslo:  [+-]?[0-9]+

Ukázka:

  • thickness = cos(0);
  • thickness = 1, 2;

title

Název grafu nebo videa.

Jako hodnotu lze použít:

  • Řetězec v uvozovkách:  "([^"\\]*(\\.)*)*"
  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+

Ukázka:

  • title = "Muj graf";

values

Zobrazení hodnot v legendě (je nutné mít povolené zobrazování legendy - legend=on).

Jako hodnotu lze použít:

  • Logická hodnota: 
    • true/false
    • on/off
    • 1/0

Ukázka:

  • values = on;
  • values = false;
  • values = 1;

width

Šířka grafu nebo videa v pixelech (pokud není zadána, dopočte se z height v poměru stran 4:3).

Jako hodnotu lze použít:

  • Celé číslo:  [+-]?[0-9]+

Implicitní hodnota: 640

Ukázka:

  • width = 320;

xfmt

Formát popisek na ose x.

Jako hodnotu lze použít:

  • Řetězec v uvozovkách:  "([^"\\]*(\\.)*)*"

Ukázka:

  • yfmt = "%2.0l";

xlabel

Popisek osy x.

Jako hodnotu lze použít:

  • Řetězec v uvozovkách:  "([^"\\]*(\\.)*)*"
  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+

Ukázka:

  • xlabel = "Osa x";

xlogbase (xbase)

Nastaví logaritmické měřítko o daném základu na ose x.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • xlogbase = 2;
  • xbase = 10;

xmax

Maximální hodnota na ose x.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • xmax = 10.5;

xmin

Minimální hodnota na ose x.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • xmin = 0.5;

xmult

Text zobrazený u osy x uvozený znakem \times.

Jako hodnotu lze použít:

  • Řetězec v uvozovkách:  "([^"\\]*(\\.)*)*"

Ukázka:

  • xmult = "10^{-11}";

xmultx

Horizontální pozice řetězce daného parametrem xmult.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • xmultx = 1.05;

xmulty

Vertikální pozice řetězce daného parametrem xmult.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • xmulty = -0.06;

xspace

Přidává násobek šířky z levé i pravé strany, pokud není souřadnice dané strany zadána explicitně.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Implicitní hodnota: 0

Ukázka:

  • xspace = 0.01;

xtics

Rozložení značek na ose x. Možnosti zápisu: - počáteční hodnota, inkrement, koncová hodnota; - počáteční hodnota, inkrement; - inkrement.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • ytics = 1,0.5,10;

yfmt

Formát popisek na ose y.

Jako hodnotu lze použít:

  • Řetězec v uvozovkách:  "([^"\\]*(\\.)*)*"

Ukázka:

  • yfmt = "%2.0l";

ylabel

Popisek osy y.

Jako hodnotu lze použít:

  • Řetězec v uvozovkách:  "([^"\\]*(\\.)*)*"
  • Identifikátor:  [a-zA-Z0-9_]+

Ukázka:

  • ylabel = "Osa y";

ylogbase (ybase)

Nastaví logaritmické měřítko o daném základu na ose y.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • ylogbase = 2;
  • ybase = 10;

ymax

Maximální hodnota na ose y.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • ymax = 10.5;

ymin

Minimální hodnota na ose y.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • ymin = -0.5;

ymult

Text zobrazený u osy y uvozený znakem \times.

Jako hodnotu lze použít:

  • Řetězec v uvozovkách:  "([^"\\]*(\\.)*)*"

Ukázka:

  • ymult = "10^{-11}";

ymultx

Horizontální pozice řetězce daného parametrem ymult.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • ymultx = -0.02;

ymulty

Vertikální pozice řetězce daného parametrem ymult.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • ymulty = 1.02;

yspace

Přidává násobek výšky z horní i spodní strany, pokud není souřadnice dané strany zadána explicitně.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Implicitní hodnota: 0.01

Ukázka:

  • yspace = 0.01;

ytics

Rozložení značek na ose y. Možnosti zápisu: - počáteční hodnota, inkrement, koncová hodnota; - počáteční hodnota, inkrement; - inkrement.

Jako hodnotu lze použít:

  • Číslo v plovoucí řádové čárce:  [+-]?[0-9]+(\.[0-9]+)?([eE][+-]?[0-9]+)?

Ukázka:

  • ytics = 1,0.5,10;

Klíčová slova - sekce setup

V sekci lze použít následující klíčová slova:

  • debug
  • digits
  • doubleorder
  • dt
  • eps
  • fixed
  • graphs
  • maxorder
  • maxpower
  • maxstep
  • method
  • minorder
  • precision
  • range
  • reach
  • test
  • tmax
  • tmin
  • zero